"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Ahad, 15 Februari 2015

Gla Complex

Kali ni jue nak share tentang vitamin yang menjadi kegemaran wanita yang ingin tampil cantik, sihat dan subur. Vitamin yang dimaksudkan adalah vitamin Gla complex.

Apa itu Gla Complex;



🌻 GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

🌻 Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala,
mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

🌻 Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

⭐Fungsi GLA Complex⭐

*Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
*Membantu meningkatkan kesuburan
*Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
*Membantu dalam menangani menopus
*Menguatkan kuku dan rambut
*Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
*Membantu menangai ekzema
*Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
*Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
*Menguatkan imuniti tubuh
*Memperlahankan proses penuaan
*Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
*Mengawal kencing manis dan darah tinggi
*Mengawal kolesterol
*Untuk fungsi saraf

✳English Primrose Oil vs. Borage Oil (GLA Complex Shaklee)✳

✔EPO atau English Primrose Oil, dibuat dari sejenis bunga bernama English Primrose, sekian lama digunakan untuk menyelesaikan masalah wanita dan sakit sendi. Hinggakan nama EPO disalah-sangka sebagai nutrien macam DHA, EPA, etc.
EPO sebenarnya minyak dari bunga english primrose.

✔Dalam minyak english primrose ni mengandungi GLA (gamma-linolenic acid) dan minyak inilah yang berguna untuk selesaikan beberapa masalah tersebut. GLA ini juga terkandung dalam bunga borage yang digunakan sebagai bahan utama dalam GLA Complex Shaklee.

✔Jadi, apakah perbezaan antara EPO dengan borage oil? Borage
oil mengandungi GLA yang lebih tinggi dari EPO iaitu sebanyak 25% berbanding 10% GLA dalam EPO.

✔Kelikatan GLA yang lebih tinggi terbukti lebih baik untuk membantu dalam beberapa masalah kesihatan seperti PMS, arthritis, malah ekzema.

✔GLA Complex Shaklee mengandungi Vitamin E dan minyak biji bunga matahari yang kaya dengan asid lemak Omega-6. Daun borage juga dikatakan galactogogue yang bagus (dalam GLA Complex Shaklee bukan daun, tapi biji bunga borage).

✔Borage oil juga digunakan pada akhir kehamilan untuk mematangkan serviks.

🌼 Siapa yang memerlukan GLA Complex? 🌼

Sesiapa sahaja yang didiagnoskan dengan;

1. diabetes
Pesakit kencing manis tidak
boleh menukar GLA dari asid linoleic. GLA tambahan meningkatkan fungsi saraf dan boleh mencegah penyakit saraf kencing manis *. Dos harian yang disyorkan untuk penyakit kencing manis adalah 480 mg setiap hari GLA.

2. arthritis
Sesetengah maklumat awal menunjukkan bahawa GLA, daripada minyak borage boleh mengurangkan sakit sendi, bengkak, dan ketegangan sendi di waktu pagi.

GLA juga boleh membenarkan untuk mengurangkan jumlah ubat sakit yang digunakan oleh orang-orang dengan artritis reumatoid. Kajian setakat ini, bagaimanapun, telah bersaiz kecil.

Penyelidikan tambahan akan membantu, termasuk menguji teori yang dicadangkan yang menggunakan GLA dan EPA (asid lemak omega-3 daripada ikan dan minyak ikan) bersama-sama akan membantu untuk artritis reumatoid. Dos yang disyorkan untuk artritis reumatoid adalah 1,400 mg sehari GLA.

3.  Penyakit Raynaud
Kajian terbaru mencadangkan suplemen dengan omega-3 dan omega-6 asid lemak perlu (EFA) mungkin berguna kerana mereka mengurangkan pengagregatan platelet, yang boleh menyekat aliran darah.

Sesetengah pengamal semulajadi mengesyorkan mengurut minyak ke jari terjejas dan kaki untuk memperbaiki aliran darah, serta ekzema dan fibrocystic penyakit payudara.

4. Osteoporosis
Kekurangan asid lemak perlu (termasuk GLA dan EPA, omega-3 asid lemak) boleh membawa kepada kehilangan tulang yang teruk dan osteoporosis. Kajian telah menunjukkan bahawa makanan tambahan GLA dan EPA jika diambil bersama-sama membantu mengekalkan atau meningkatkan jisim tulang.

Asid lemak juga boleh meningkatkan penyerapan kalsium, meningkatkan deposit kalsium dalam tulang, mengurangkan kehilangan kalsium dalam air kencing, meningkatkan kekuatan tulang, dan meningkatkan pertumbuhan tulang, semua yang boleh menyumbang kepada kekuatan dan jisim tulang yang lebih baik.

5. PMS
Wanita dengan PMS telah ditunjukkan untuk mempunyai penukaran terjejas asid linoleik untuk GLA. Sesetengah wanita mendapati melegakan gejala-gejala PMS mereka apabila menggunakan GLA tambahan.

Tanda-tanda yang seolah-olah membantu kebanyakan payu dara dan perasaan serta cepat marah dan bengkak dan kembung dari pembendungan cecair. Payu dara daripada sebab-sebab selain daripada PMS juga boleh meningkatkan dengan penggunaan GLA.

6. Alahan
Orang yang terdedah kepada alahan mungkin memerlukan lebih banyak EFA dan sering menghadapi kesukaran menukar LA kepada GLA. Malah, wanita dan bayi yang terdedah kepada
alahan kelihatan mempunyai tahap yang lebih rendah GLA di dalam susu ibu dan darah.

7. Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).
Penyelidikan untuk tarikh telah mencadangkan peningkatan dalam gejala dan tingkah laku yang berkaitan dengan ADHD dari omega-3 asid lemak.

Keputusan kajian membekalkan Omega-6 asid lemak dalam bentuk GLA untuk kanak-kanak dengan ADHD, bagaimanapun, telah bercampur dan oleh itu tidak boleh dipertikaikan.

Penyelidikan lanjut mengenai GLA untuk ADHD diperlukan sebelum kesimpulan yang boleh dibuat. Dalam pada itu, memastikan keseimbangan yang sihat Omega-3 untuk Omega-6 asid lemak dalam diet nampaknya berbaloi untuk mereka yang ini
keadaan tingkah laku.

8. Alkohol.
GLA boleh membantu mengurangkan keinginan untuk meminum arak dan mencegah
kerosakan hati.

9. Kanser.
Keputusan kajian yang melihat hubungan omega-6 asid lemak untuk kanser telah bercampur-campur. Walaupun LA dan AA ialah kanser menggalakkan dalam kajian usus, payudara, dan kanser lain, GLA telah menunjukkan beberapa faedah untuk kanser payudara dalam kajian tertentu.

Maklumat itu tidak muktamad dan agak kontroversi. Pertaruhan yang paling selamat adalah untuk makan makanan yang mempunyai baki yang betul Omega-3 untuk Omega-6 asid lemak, bermula dari usia muda, untuk cuba menghalang pembangunan kanser.

10. Tekanan Darah Tinggi dan Penyakit Jantung.
Kajian menunjukkan bahawa GLA, sama ada bersendirian atau dalam gabungan dengan dua omega-3 asid lemak penting, EPA dan DHA kedua-dua yang terdapat dalam ikan dan minyak ikan, boleh mengurangkan tekanan darah tikus hipertensi.

Bersama-sama dengan EPA dan DHA, GLA membantu untuk mencegah perkembangan penyakit jantung pada haiwan ini juga. Ia adalah tidak jelas sama ada manfaat ini akan berlaku pada orang.

11. Ulser.
Bukti yang sangat awal dari tiub ujian dan kajian haiwan menunjukkan bahawa GLA daripada EPO mungkin mempunyai ciri-ciri anti-ulser. Ia mungkin boleh dikenalkan kepada orang-orang dengan perut atau ulser usus atau gastritis (radang perut).

12. Untuk hamil
Gla complex memperbaiki hormon, sesetngah wanita mengalami masalah hormon yang mana ia menyebabkan seseorang itu tidak boleh hamil. Gla membantu untuk mereka lebih subur kerana ia menstabilkan hormon, dah ramai yang ingin hamil berjaya hamil dengan izin Allah dan usaha amalkam gla secara istiqomah. Ingat ye makan gla perlu istiqomah barulah hasilnya superb.

Jadi, bagi sesiapa yang mengalami masalah yang memerlukan mereka mengambil Gla complex cepat2lah gunakan Gla complex ya.

Testimoni akan menyusul di entri yang seterusnya..tunggu :)

Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

2 ulasan:

Roziah @ Cie berkata...

Wah bestnya gla complex. Memang patut kaum wanita consume nih.

Unknown berkata...

tulah kan..nak cantik, nk sihat semua boleh :)

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015