"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Khamis, 10 Julai 2014

Vitamin Sintetik Vs Vitamin Semulajadi

Tahukah kita bahawa supplemen ini boleh dikelaskan kepada 2  jenis. Ia sama ada SEMULAJADI atau SINTETIK iaitu buatan. 
Badan kita tidak direka untuk mengambil sintetik. Ia mengelirukan “mereka”. Vitamin sintetik boleh memburukkan  keadaan jika di ambil dalam jangka masa yang panjang. Apabila bahan dalam supplemen adalah sintetik, lebihannya akan disimpan di dalam sel-sel serta tisu lemak kita dan ini ahkhirnya akan membawa kepada ketoksikan. Tidak seperti sintetik, badan kita akan bertindak membuang lebihan vitamin yang semulajadi jika ada.
Untuk memudahkan penerangan, mari kita lihat jadual Perbezaan Antara Vitamin Semulajadi dan Sintetik.

Perbezaan Vitamin semulajadi dan vitamin sintetik
Jadi disini kita dapat lihat betapa berbeza kedua-dua jenis vitamin ini. Tetapi  bagaimana kita nak mengenalpasti vitamin yang ada dalam rumah kita jenis mana ? Mudah saja.
Tengok pada LABELNYA. Ia adalah: -
SEMULAJADI jika : Menyenaraikan sumber asli seperti  seperti yis, ikan, sayur-sayuran dan sitrus. 
SINTETIK jika : Mempunyai akhiran “-ide” atau “-ate”. Contohnya , Acetate and Palmitate. Ada juga permulaan “dl” seperti dl-alpha tocopherol
Jadi vitamin apa yang banyak dirumah anda sekarang ? :-)
Vitamin SHAKLEE adalah VITAMIN SEMULAJADI yang terbukti selamat dan mesra alam. Ia tidak mengandungi bahan kimia yang berbahaya malah telah melalui beratus kali ujian sebelum diluluskan. Sebab itulah ia telah dinobatkan sebagai SYARIKAT NUTRISI SEMULAJADI NO.1 di US. Biarpun vitamin sintetik lebih murah, apa lebih kita pentingkan adalah jaminan KUALITI dan kesannya pada kesihatan kita sekeluarga.
Selain contoh diatas, kita ambil lagi satu jenis vitamin untuk dibuat perbezaan. 
Shaklee : Vita-lea
Vitamin biasa: Obimin
Silica gel
1. Vita-lea Shakee tidak mengandungi silica gel. Tidak seperti Obimin. Vitamin Shaklee tidak memerlukansilica gel kerana ia adalah semulajadi dan sama sekali tidak memerlukan bahan lain untuk memelihara keasliannya.
Warna
2. Ujian lain, cuba genggam Vita-lea diluar pada suhu bilik beberapa jam, anda dapati keadaan tetap sama. Cuba pula uji Obimin, anda akan dapati warnanya akan mula “tanggal” setelah beberapa ketika dan meninggalkan kesan merah pada tapak tangan.
Ini sekaligus menunjukkan perbeza yang nyata antara yang asli dengan yang buatan. Yang asli tidak mengandungi pewarna dan pengawet tiruan tetapi yang sintetik akan ditambah bukan saja dengan pewarna, pengawet malah juga perasa tiruan !
Saranan saya, bertukarlah kepada sumber yang lebih asli. Pilihlah yang SEMULAJADI dan selamat. Duit boleh dicari tapi KESIHATAN sukar ditukar ganti. 
Sharing is Caring :)
Junaida Watie
0199895564
Shaklee distributor at Kajang, Selangor

Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015