"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Selasa, 19 Mei 2015

Bahaya Obesiti!

Berbadan besar atau lebih dikenali Obesiti amat bahaya sebenarnya. Kawalan pengambilan makanan perlu diambil kira agar mengelakkan diri dari obes.

Tahukah anda, Malaysia merupakan negara no 1 yang mempunyai masalah obesiti. Sungguh menakutkan, mungkin ia disebabkan oleh faktor makanan yang sedap2 dan pelbagai di negara kita. Semuanya mengandungi lemak dan kolestrol yang tinggi.





Ini kerana bila Obes, amat bahaya untuk kesihatan. Pelbagai penyakit boleh wujud, antaranya seperti;-

1.Hipertensi
Tekanan darah tinggi menjadi salah satu akibat buruk dari tubuh yang gemuk. Penyakit ini termasuk salah satu penyakit yang berbahaya. Pada orang yang gemuk, kadar kolesterol dalam darah dapat menyumbat pembuluh darah. 

2. Haid menjadi tidak teratur
Adanya lemak yang terlalu banyak menyebabkan metabolisme dalam tubuh menjadi tidak seimbang. Tidak seimbangnya metabolisme dalam tubuh ini menyebabkan tidak teraturnya haid. Kadang2 haid cepat,kadang2 haid lambat bahkan haid boleh berhenti dalam waktu tertentu. 

3. Menjadi kurang subur
Biasanya wanita bertubuh gemuk seringklai mengalami keguguran bahkan sulit sekali mengalami kehamilan. Pada orang gemuk, biasanya terjadi ketidakseimbangan hormon.
ketidakseimbangan hormon ini boleh menyebabkan rahim menjadi kurang subur. 

4. Penyakit jantung
Orang bertubuh gemuk mempunyai risiko diserang penyakit jantung yang besar. Kejadian meninggal secara mendadak akibat penyakit jantung sudah begitu banyak dan biasa terjadi akibat adanya kegemukan. Hindarilah junk food, karena ia merupakan salah satu sebab mengakibatkan kegemukan.

5. Arthritis
Bahagian tubuh yang biasa diserang openyakit ini adalah SENDI. Peradangan pada presendian sangat sering dialami oleh orang bertubuh gemuk. Hal ini dikarenakan adanya tekanan pada bahagian persendian akibat dari berat badan yg berlebihan.

6. Batu ginjal
Salah satu penyakit yang berbahaya yang berpotensi menyerang orang bertubuh gemuk adalah batu ginjal. Fungsi ginjal dalam tubuh sangat penting. Jika sampai terkena masalah, sudah tentu akan sangat berbahaya. Lemak menjadi sebab terjadinya penyumbatan saluran pembuangan urin. 

7. Lemahnya otot
Otot yang lemah memang tidak bagus. Keadaan seperti ini membuat orang bertubuh gemuk malas melakukan aktiviti seperti olahraga. Bagaimana ini terjadi? alasannya adalah karena pada orang yang terlalu gemuk otot mereka akan terbungkus dan terdesak oleh lemak.

8. Depresi 
Efek buruk dari tubuh gemuk ternyata begitu kompleks. Pada orang gemuk, dari sisi psikologis pun bisa terganggu dan akhirnya menyebabkan depresi. Terganggunya psikologi ini disebabkan oleh adanya ketidakseimbangan hormon.

9.tumit pecah
Anda tentu tahu bahwa tumit kaki yang pecah-pecah tidaklah sehat dan tidak sedap dipandang.
 Hal ini sangat mungkin terjadi pada orang gemuk. Mengapa keadaan ini terjadi?
 hal ini disebabkan karena beratnya beban tubuh yang harus ditahan telapak kaki. Rasa sakit pun dirasakan ketika terjadi tumit yang pecah-pecah.

Oleh itu, kita harus berhati-hati dengan pemakanan harian. Jangan sampai berat kita menjadi obesiti. Apabila sudah obesiti memang nak turunkan semula memerlukan disiplin yang tinggi terhadap pemakanan harian, perlu kawal setiap karbo yang diambil.

Bagi saya, untuk menjaga berat badan anda memerlukan suplemen untuk membantu. Ia bagi memastikan hidup lebih sihat dan bertenaga tanpa lesu apabila berdiet.

Untuk panduan pengambilan suplemen kurus boleh rujuk sini Set Kurus Shaklee


Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015