"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Jumaat, 13 Jun 2014

Bahaya Kolestrol

Lemak baik dan Lemak Jahat
Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus atau dengan kata lain ia merupakan lemak yang terdapat di dalam aliran darah atau sel tubuh yang sebenarnya diperlukan untuk pembentukan dinding sel dan sebagai bahan beku beberapa hormon. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.
Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti keju, kuning telur, daging, ayam, dan udang. Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini. Kolestrol yang normal harus di bawah 200 mg/dl. Apabila di atas 240 mg/dl, maka anda berisiko tinggi terkena penyakit seperti serangan jantung atau stroke.
Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.

Bagaimana Pembentukan Plak Ini Menyebabkan Bahaya?

Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku. 
Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan artherosclerosis atau arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan sesorang itu mengalami strok. Kedua-dua penyakit jantung dan strok ini boleh mengancam nyawa. Oleh itu, anda perlulah menjaga tahap kolesterol di dalam badan serta kandungan darah di dalam badan.
Terdapat cara untuk mengurangkan kolesterol secara semulajadi dan mengekalkannya pada paras yang sihat. Cara-cara ini boleh rujuk di jerry journal. Berikut adalah remedi semulajadi yang terbaik untuk menurunkan paras kolesterol anda:
1. Senaman – melakukan senaman selama kira-kira 30 minit senaman 3 atau 4 kali seminggu dengan ketara boleh mengurangkan risiko untuk banyak utama penyakit yang mengancam nyawa. Senaman yang kerap telah didapati membantu merendahkan kolesterol dan mengurangkan tahap triglyceride. Dengan senaman, anda boleh mengurangkan indeks ***** badan dan mencapai berat badan yang sihat. Ini membantu anda untuk mengurangkan risiko anda untuk penyakit jantung dan kencing manis.
2. Sihat Makan
• Peningkatan pengambilan serat larut air. Dengan meningkatkan pengambilan serat larut air 10 gram sehari, anda boleh menurunkan paras kolesterol anda banyak mengikut beberapa kajian baru. Sumber serat yang terbaik termasuk beberapa jenis buah-buahan, oat dan produk-produk pemakanan, dan pelbagai jenis sayur-sayuran.
• Mengurangkan lemak tepu dan Trans lemak.
-Lemak tepu yang terdapat dalam makanan yang berasaskan haiwan, termasuk daging, mentega, susu penuh produk tenusu (termasuk, yogurt, keju dan Aiskrim), dan kulit ayam. Mereka juga boleh ditemui di beberapa makanan tinggi lemak tumbuhan, termasuk minyak sawit. Jururawat Kesihatan kajian, termasuk lebih daripada 80,000 peserta, menunjukkan bahawa lemak tepu meningkatkan risiko penyakit arteri koronari
-Lemak Trans ditemui kebanyakannya di goreng makanan, pastri, biskut, dan makanan lain yang serupa. Mengelakkan makanan jenis ini menghadkan kalori, pengambilan lemak dan membantu anda rendah kolesterol anda. Jawatankuasa pemakanan Persatuan jantung Amerika mengesyorkan menghadkan trans lemak kepada satu peratus pengambilan kalori harian yang anda.
• Elakkan daging merah, telur, & susu penuh – daging merah, susu penuh, dan kuning telur adalah makanan kolesterol yang pekat. Mereka perlu dielakkan dan digantikan dengan beberapa makanan sihat yang rendah kolestrol.
• Asid lemak omega-3 – saham pada makanan yang mengandungi asid lemak Omega 3. Asid lemak Omega 3 meningkatkan HDL dan tahap kolesterol LDL yang lebih rendah. Beberapa sumber yang baik termasuklah ikan salmon dan ikan herring, walnut dan badam, ulas kering dan minyak flaxseed. Banyak makanan ini juga mengandungi antioksidan dan vitamin.
• Blueberry, bawang putih, & epal – makanan ini tiga yang lazat dan boleh mudah digabungkan dengan pelbagai makanan lain di resipi buatan. Bawang putih dan blueberry merendahkan tekanan darah dan kolesterol. Pectin fiber dalam epal mengurangkan jumlah kolesterol yang dihasilkan di dalam hati. Menggunakan bahan-bahan ini dalam makanan anda boleh membuat impak yang sihat kolesterol anda.
• Kacang soya. Produk-produk soya adalah satu lagi contoh makanan merendahkan kolesterol. Beberapa kajian mencadangkan bahawa makanan yang mengandungi soya boleh mengurangkan kolesterol buruk seseorang oleh kira-kira 10 peratus. Kacang soya mengandungi bahan kimia semulajadi yang dikenali sebagai isoflavones. Penyelidik percaya bahawa isoflavones, bersama-sama dengan protein yang terkandung dalam soya, membantu mengurangkan kolesterol yang tidak baik.
3. Perhatikan penggunaan kolesterol. Jika anda sedang diet rendah kolesterol, anda telah berpeluang untuk memberi perhatian kepada label makanan dan pastikan anda menyimpan pengambilan di bawah 200 mg sehari. Ini bermakna menonton saiz hidangan, terlalu.
4. Mengurangkan tekanan. Tekanan dan kebimbangan menyebabkan bahan kimia dilepaskan ke dalam tubuh, meningkatkan tekanan darah anda, dan mengurangkan aliran darah kepada jantung anda.
5. Berhenti merokok. Rokok kenaikan membina sehingga plak di dalam arteri, memburukkan lagi tahap kolesterol LDL yang tinggi yang memberi kesan.
6. Mengurangkan berat badan – sebagai berat badan berlebihan perubahan metabolisma anda dan cara tubuh berurusan dengan lemak dan kolesterol. Kehilangan berat badan secara perlahan-lahan dan berterusan meningkatkan kesihatan anda dan merendahkan kolesterol anda. Diet semulajadi mengakibatkan penurunan berat badan yang konsisten dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi.
7. Mengambil makanan tambahan untuk menurunkan kolesterol. Makanan tambahan boleh mengurangkan kolesterol secara semulajadi tanpa kesan sampingan dan lebih atau kurang dengan keputusan yang sama seperti dadah. Satu-satunya perbezaan jika ada apa-apa, akan masa: ia mungkin mengambil masa agak lama untuk merendahkan kolesterol secara semulajadi melalui makanan tambahan.
Ia adalah penting untuk menggunakan ekstrak makanan tambahan seperti vitamin C, selenium, teh hijau, dan ginseng untuk mengekalkan kolesterol peringkat dalam semakan. Suplemen merendahkan kolesterol tidak seharusnya digunakan sebagai topang atau bukan pilihan makanan yang baik, tetapi hanya bagaimana tambahan nama yang membayangkan – sebagai tambahan dan bantuan untuk kolesterol yang mengurangkan makanan yang betul boleh lakukan kerja.

Lihat kan, betapa pentingnya menjaga pemakanan untuk memastikan kolestrol kita terpelihara. Pengambilan omega dan vitamin c juga penting di situ. Selain itu, Shaklee telah mengeluarkan produk baru iaitu Phytocol ST khas untuk menurunkan kadar kolestrol dalam badan. Boleh klik di sini untuk mengetahui kebaikan Phytocol-ST.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Jika anda berminat untuk mendapatkan Phytocol-ST shaklee boleh mendapatkan khidmat nasihat dari saya 

Pengedar Shaklee Terbesar di Kajang, Semenyih dan seluruh Malaysia 
melalui
call/whatsapp/sms/telegram/instagram 019-9895564

Junaida Watie

Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015