"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sabtu, 21 Mac 2015

Petua Menurunkan Tekanan Darah Tinggi

Masalah penyakit darah tinggi bukan asing lagi dalam kehidupan harian kita. Faktor pemakanan, persekitaran dan keturunan amat mempengaruhi. 



Penyakit darah tinggi ialah apabila tekanan darah keatas dinding arteri berlebihan. Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh menyebabkan berbagai masalah kesihatan, termasuk masalah jantung dan strok.
Tekanan darah ditentukan oleh jumlah darah yang di pam oleh jantung dan jumlah rintangan arteri disebabkan arteri yang semakin sempit. Semakin banyak darah dipam dan semakin sempit arteri, semakin tinggilah tekanan darah sesaorang.
Tekanan Darah
Diukur dari dua bacaan iaitu ketika jantung mengepam (sistolic), bacaan atas dan ketika jantung berehat (diastolic) bacaan bawah.
Tekanan darah normal ialah bacaan atas 100-140, dan bacaan bawah 60-90, tekanan darah tinggi terjadi apabila bacaan melebihi 140/90.
Tanda-tanda Tekanan Darah Tinggi
Salah satu aspek merbahaya tentang penyakit ini ialah ramai yang tidak menyedari telah memilikinya. kajian menunjukkan hampir satu pertiga pengidap tidak menyedarinya.
Makanya mencegah adalah sebaik-baik langkah disamping mendapatkan ujian tekanan darah berkala.
Boleh amalkan petua yang mudah dan murah, tetapi untuk lagi mudah dan berkesan amalkan pengambilan vitamin bawang putih, minyak omega 3, makan makanan yang kaya dengan serat yang tinggi, mengurangkan pengambilan garam,kurangkan stress.
Untuk memudahkan, boleh lihat senarai petua-peta yang boleh digunakan sebagai petua untuk menurunkan darah tinggi. Antaranya adalah:-
  1. Mengurangkan berat badan yang berlebihan - dengan mengurangkan pengambilan makanan berminyak serta bergoreng serta mengurangkan pengambilan karbohidrat yang lebih.
  2. Mengamalkan pengambilan buah-buahan seperti epal, belimbing, lobak yang djadikan jus minuman harian untuk menurunkan tekanan darah tinggi dengan segera.
  3. Mengamalkan aktiviti beriadah
  4. Mengambil suplemen harian yang membant menurunkan tekanan darah tinggi.
  5. Mengurangkan garam dalam setiap pengambilan makanan harian.
  6. Selalu mengamalkan bawang putih, atau sebaiknya dimakan bawang putih begitu sahaja, jika xmampu untuk menelan makan je vitamin tablet garlic dari Shaklee setiap hari.
  7. Berfikiran positif dan jauhi tekanan atau stress yang melampau.
  8. Elak minuman beralkohol.
  9. Jauhi merokok.

Jadi, sama-samalah kita mengamalkan gaya hidup sihat agar kesihatan dapat dipelihara sebaiknya. jika badan tidak cukup vitamin, jangan ragu-ragu untuk mengamalkan vitamin, xrugi pun menjaga kesihatan malah hidup kita lebih baik berbanding kesihatan yang buruk yang sudah tentunya merungsingkan kepala kan. Jadi jika berminat untuk mendapatkan suplemen hubungi saya ok.


Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015