"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Khamis, 12 Mac 2015

6 Petua Redakan Demam Anak Kecil

Demam dikalangan bayi dan kanak-kanak kecil adalah biasa berlaku dan seringkali meresahkan hati si ayah dan ibu. 




Pada waktu ini, perhatian yang sepenuhnya amat diperlukan dalam menjaga anak anda. Di samping ubat doktor, pelbagai tips dan petua boleh diamalkan agar demam cepat reda.

Antara petua-petua yang boleh diamalkan adalah:-

  1. Ambil beberapa helai daun bunga raya dan ramas sehingga hancur. Kemudian sapukan di kepala dan ubun-ubun bayi atau anak kecil. Ulang beberapa kali sehingga demam anak berkurangan.
  1. Beri anak kecil minum air kelapa muda dua kali sehari. In shaa Allah, panas badannya akan turun.
  1. Tumbuk beberapa biji bawang merah dan ambil air perahannya. Sapukan pada badan anak yang demam.
  1. Ambil sebuku asam jawa, ramas dengan sedikit air. Sapukan pada ubun-ubun dan seluruh kepal. Biarkan air asam jawa itu kering dengan sendir. Lakukan berulang kali sehingga suhu panas berkurangan.
  1. Ambil beberapa helai daun sirih dan sebiji buah pinang. Tumbuk kesemua bahan sehingga hancur lumat dan campurkan dengan sedikit air suam. Sapukan pada kepala anak. Lakukan tiga kali sehari sehingga demam anak reda.
  1. Ambil sebuku ubi kayu, kupas kulitnya dan cuci bersih. Kemudian parut ubi kayu tersebut dan parutan itu ditempekkan ke dahi bayi atau anak kecil yang demam. Bila parut sudah kering, gantikan dengan yang baharu sehingga suhu turun ke paras biasa.
Ok petua-petua di atas antara yang kita boleh amalkan ketika anak demam. Semoga petua-petua ini dapat membantu anda semua meredakan demam anda dengan cepat.

Untuk menjaga antibodi tubuh anak anda, anda disarankan memberikan anak anda suplemen kesihatan sebagai pelengkap nutrisi harian mereka. Suplemen amat membantu anak yang kerap demam menjadi lebih sihat dan sekiranya demam ia cepat sembuh. InshaAllah semua dengan izin dariNya.

Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015