"Ya Allah!
Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Khamis, 11 Jun 2015

10 Sumber Makanan Kaya Vitamin C

Tahukah anda bahawa untuk sihat manusia memerlukan vitamin C yang cukup di dalam tubuh badan?



Dari manakah sumber untuk mendapatkan bekalan Vitamin C ini?
Vitamin C perlu diambil dari makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Hal ini kerana ia tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia sendiri. Ia perlu diambil dari sumber makanan.

Apakah makanan yang boleh membekalkan Vitamin C yang secukupnya untuk tubuh badan kita?

Sumber terbaik Vitamin C adalah dari buah-buahan. Antara 10 sumber buah-buahan yang mengandungi vitamin C adalah seperti di bawah:-

#1:Bell Peppers


Bell Peppers adalah salah satu daripada sumber Vitamin C terbaik.
Bell Peppers Merah mengandungi lebih banyak vitamin C daripada Bell Peppers Hijau.

Satu hidangan (2/3 cawan) - 100 gram - atau kira-kira satu biji Bell Peppers merah kecil, mempunyai 125 mg vitamin C. Ini adalah 140 peratus daripada keperluan harian Vitamin C yang disyorkan untuk lelaki dan 165 peratus bagi wanita.

Bell Peppers Hijau mempunyai 80 mg vitamin C dalam saiz hidangan yang sama.


#2:Kiwi



Kiwi mempunyai kandungan Vitamin C yang paling tinggi berbanding semua buah-buahan.
Satu hidangan (100 g , 1 1/3 cawan buah kiwi) mengandungi 93 mg vitamin C, bersamaan dengan 103 dan 124 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita.






#3:Brocoli


Brokoli merupakan satu lagi sumber yang sangat baik vitamin C.
100g hidangan, yang merupakan kira-kira satu cawan, mempunyai kira-kira 90 mg vitamin C.
Ini adalah 100 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan 120 peratusbagi wanita.








#4:Betik


Betik juga adalah sumber yang baik vitamin C.
100g hidangan, yang merupakan dua pertiga daripada betik kecil, mempunyai kira-kira 61 mg vitamin C. Sebiji betik memberikan anda 96 mg vitamin C, yang sepadan dengan 106 dan 128 peratus daripada pengambilan harian bagi lelaki dan wanita, masing-masing.





#5:Strawberi


Strawberi mengandungi Vitamin C paling banyak dalam kalangan buah beri.
Satu hidangan 100 g, atau kira-kira kurang sedikit daripada dua pertiga cawan strawberi segar mempunyai 60 mg vitamin C.

Ini adalah 67 peratus daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk lelaki dan 80 peratus bagi wanita.



#6:Oren


Bila sebut vitamin C pasti semua orang teringat oren.
Satu oren kecil - 100 g - mempunyai 53 mg vitamin C, yang sepadan dengan 60 peratus dan 71 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.

Jus oren juga merupakan sumber yang baik vitamin C dan boleh mengandungi sebanyak 124 mg dalam satu cawan.






#7:Nenas


100g berkhidmat nanas, yang merupakan kira-kira satu persembilan buah keseluruhannya, mempunyai 48 mg vitamin C, yang sepadan dengan 53 peratus dan 64 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.




#8:Tembikai Susu


Satu biji besar tembikai - 100 g - memberi 37 mg vitamin C, atau 41 peratus dan 50 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita, masing-masing.








#9:Limau Gedang


Limau gedang adalah satu lagi buah-buahan sitrus yang merupakan sumber yang baik vitamin C. Setengah merah jambu atau merah limau gedang - 100 g - mempunyai 31 mg vitamin C, yang sepadan dengan 34 peratus dan 41 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita , masing-masing.




#10:Bijirin



Selain daripada sumber semula jadi vitamin C, banyak bijirin telah diperkayakan dengan asid askorbik dan oleh itu, juga menyediakan vitamin.

Walau bagaimanapun, kandungan yang berbeza-beza ketara antara jenama yang berbeza dan jenis bijirin. Baca label makanan untuk memastikan bahawa bijirin yang telah diperkayakan dengan vitamin C.

100g  bijirin boleh mempunyai sehingga 200 mg vitamin C. Satu cawan adalah saiz hidangan yang biasa dan berat kira-kira 30 g. Ia boleh mempunyai kira-kira 61 mg vitamin C atau 68 peratus dan 81 peratus daripada keperluan harian untuk lelaki dan wanita masing-masing.


Itulah antara sumber-sumber makanan yang kaya dengan vitamin C. Diharapa ia boleh dijadikan sumber rujukan buat anda semua yang mementingkan kesihatan. 

Ingin sumber vitamin yang lebih mudah?
Mudah dan cukup. Senang diambil, hanya 1-2 biji sehari mengikut keperluan. Jom amalkan Vitamin C Shaklee yang sangat semulajadi tanpa campuran bahan lain. Hanya mengandungi 7 setengah biji oren bagi setiap tablet. Memudahkan kita untuk mendapatkan vitamin C setiap hari bukan? Jadi pastikan anda cuba Vitamin C shaklee tau.

Harga jimat untuk bulan ini.

Testimoni customer saya yang mengambil Vitamin c Shaklee

Jom Cuba!




Junaida Watie
0199895564
I'm Shaklee Independent Distributor in Selangor
No id 930073

Tiada ulasan:

Sila isikan borang pesanan di sini

Nama :
Nombor telefon :
Alamat Emel/Facebook
Alamat penghantaran :
Barangan : Jika lebih dari satu, gunakan simbol &
Cara Pembayaran :

Form provided by Freedback.
Copyright to Junaida Watie
Designed by UMIESUEstudio 2015